نگاه عده ای به انیمیشن نگاه کاسب کارانه است

فرهاد عظیما ـ مدیر تولید گروه انیمیشن فاطمه الزهرا

در ایران الان بیشتر به بحث کمیت توجه می شود تا کیفیت. بیشتر با این نگاه این که کاری سریع ساخته شود و شبکه پر شود با این نگاه کار می کنند و از لحاظ کیفیت بعضی تمایل ندارند کیفیت بالا رود.

مصاحبه ی سمعک با فرهاد عظیما مدیر تولیدگروه پویا نمایی فاطمه الزهرا، که فعالیت اصلی آنها، تولید انواع انیمیشن با محتوای گفتمان انقلاب اسلامی است.

سمعک: از کی و با چه کاری فعالیت خود را شروع کردید و چه اقداماتی را انجام دادید. تا به این مرحله رسیدید؟

پیشرفت اصلی ما از زمانی شروع شد که به مشهد آمدیم البته قبل از آن نیز کارهایی را انجام می دادیم از 17-18 سال گذشته سال های پرفراز و نشیبی را گذراندیم البته امیدهایی نیز وجود داشته که این امیدها باعث شده که بتوانیم در این راه بمانیم البته کار، کار خدا بوده است.

من همیشه مثالی که می زنم مقایسه ی کوه سنگی و اورست است ما اگر بخواهیم از کوه سنگی بالا برویم با دید تفریح این کار را انجام می دهیم اما کسانی که قصد بالا رفتن از اورست را دارند به دید یک فتح به آن نگاه می کنند و از هر چند میلیون نفر تنها چند نفر موفق به ایستادن بر بام جهان می شوند. ما اگر بخواهیم حرفمان را به جهان صادر کنیم باید بر بام جهان بایستیم.

اگر بخواهیم در مورد مشکلات و سختی های کار صحبت کنیم زیاد هستند ولی شیرینی هایی هم در این کار بود. قطعا شما اگر در خط حق بمانید طبق وعده ی الهی بر دشمن غالب خواهید شد.

دیروز جنگ سخت در نوک تفنگ و توپ ها و تانک ها بود، امروز به نوک قلم ها و موس های کامپیوتر منتقل شده است. دیروز نصرت و معجزه الهی در توپ و تانک و تفنگ نمایان می شد، امروز در اتاق های سربسته و پشت کامپیوترها رخ می دهد.

خداوند کارهایی را بیشتر حمایت می کند که کسی پشت آن کار وجود نداشته باشد و در واقع مظلوم باشد ما معجزات خداوند را به عینه دیده ایم. شاید دیده شدن اثر آن به وجه دیگری که مورد نظر خودت می خواهی نباشد خداوند معجزه را نشان دهد. خداوند به مانند ترک دیواری که می داند از کجا دیوار سست تر است ترک بخورد می داند که از کدام وجه ما را یاری کند. خداوند به مانند آبی که می داند از کدام مسیر جاری شود می داند که چگونه ما را یاری کند. فقط کافی است که از مسیر اصلی خود منحرف نشویم.

سمعک: آیا شما با گروه های دیگری که در این عرصه کار می کنند نیز در ارتباط هستید؟

بله در ارتباطیم

سمعک: کیفیت کار گروه های دیگر را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید در کفه ترازو بگذاریم و ببینیم کدام سنگین تر است تا مشخص شود کدام یک استقبال بیشتری شده است. البته ما این گونه ظرفیتی نداریم که همه ی آثار به یک اندازه تبلیغ شود و در شرایط یکسانی از نظر تبلیغ باشند که بعد ما با هم مقایسه کنیم.

اما به طور مثال در جشنواره فجر، 8 انیمیشن راه یافته است که اکثر آن ها در کشور حرف برای گفتن دارند.

سمعک: آیا این انیمیشن ها به صورت دولتی و سازمان یافته ساخته شده یا به شیوه ی شما و مردمی ساخته شده است؟

اکثر آن ها برای خود سخت افزار، نرم افزار و نفرات بیشتری دارند و بودجه های 500 میلیونی و یک میلیاردی و یا در برخی موارد 2 میلیاردی دارند اما ما برای خودمان از طرق مختلف پول جور می کنیم. اما خدا کمک می کند و کار راه می افتد.

سمعک: به نظر شما از چه طریقی می توان کیفیت انیمیشن های ایرانی را بالا برد؟

در ایران الان بیشتر به بحث کمیت توجه می شود تا کیفیت. بیشتر با این نگاه این که کاری سریع ساخته شود و شبکه پر شود با این نگاه کار می کنند و از لحاظ کیفیت بعضی تمایل ندارند کیفیت بالا رود چرا که با افزایش کیفیت قطعا هزینه ی بیشتر باید بدهند و به دنبال افراد خاصی نیز باشند. بیشتر یک فضای سنتی است که اسم آن را انیمیشن گذاشته اند. نگاه عده ای به انیمیشن کاسب کارانه است. آن ها با این نگاه می شوند انیمیشن ساز و بعد این می شود وضعیت انیمیشن در ایران.

سمعک: آسیب جدی که در زمینه انیمیشن سازی و بازی های رایانه ای وجود دارد خلا داستان نویسی است. شما با این مسئله چگونه برخورد و عمل کردید و چه پیشنهادی دارید؟

ما به بحث نماهنگ رو آوردیم و سعی می کنیم در بحث کیفی بیشتر جبران کنیم چون کار داستانی نیاز به پرداخت بیشتری دارد و بودجه و نفرات بیشتر را نیاز دارد. در این مواقع سعی می کنیم تاکتیکی نگاه بکنیم یعنی نگاه کنیم که با چه رویه ای باید پیش برویم تا از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببریم.

سمعک: آیا دلیل خاصی دارد که انیمیشن شما بیشتر زمینه نظامی دارد و آیا مشاور نظامی دارید و یا با تحقیقات خودتان کار می کنید؟

ما بیشتر بعد اقتدار ملی را نگاه می کنیم نه بعد صرفا نمایش قدرت و سلاح و نظامی. چون در مقابل انیمیشن هایی با هجمه نظامی ساخته می شود و به صورت نظامی ساخته می شود به همین دلیل بیشتر کارهای ما بعد نظامی دارد.

سمعک: علت این که شما در انیمیشن تان بیشتر رو آوردید به بحث فضای جزئیات سلاح ها و اختصاص دادن زمانی طولانی به فیلم برداری و و نشان دادن تانک چیست؟

فیلم برداری طولانی برای انتقال مفهومی بوده است که در قالب حرکت دوربین بدون کادر معانی زیادی را انتقال می دهد. این ها سبک هایی است که من می خواهم معرفی کنم. ما باید با قانین ذهن بیننده بازی کنیم تا فکر کند که خودش جزو دوربین است.

853 بازدید

اشتراک گذاری
  •     3 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

    • نام شما
    • ايميل شما
    • سایت/وبلاگ شما
  • 3
    محمد     شنبه 22 خرداد 1395 20:46

    نظر ما ایراد داشت یا مستهجن بود نزاشتید

    پاسخ مدیر

    نظر شما فعال شد.

    + 0 - 0
  • 2
    [بدون نام]     جمعه 21 خرداد 1395 23:08

    نبرد خلیج فارس 2 رو اگه رئال ساخته میشد بیش از ده میلیارد هزینش میشد تازه با اون جلوه های ویژه سینمایی بالا میخاد که ما نداریم و سنگینو گرون قیمته تازه کشتی جنگی سرباز امزیکایی اوه اوه درد سر بود امکان نداشت ولی خوب مدلی رو اجرا کردید اونم با انیمیشن 
    مثلا ما میخوایی فیلمی ضد امریکایی بسازیم درباره  امریکا ما رو به به داخل خاک امریکا اجازه نمیدن امریکاییا بریم وفیلمی علیشون بسازیم نه در امریکا نه در اروپا مثل انگلیس المان فرانسه ولی چون تو انیمشن قدرتمون خیلی بالا رفته باور نکردنی مثل انیمیشن فهرست مقدس تو سط محمد همدانی اقای کاتبی و فرهاد عظیمایینا میتونیم مثلا فیلمی ضد امریکایی بسازیم از اونایی که تو امریکا سانسور میشه اجازه ساخت هم نداره مثل ساخت انیمیشن درباره به اتیش کشیدنه فرقه داویدیا توسط پلیس امریکا که صدها پناه گرفتنه اعم از زنو و بچه رو به اتیش کشیدن داستانه این فرقه رو با انیمیشن میشه به تصویر کشد این جنایتو بدون رفتن به امریکا انیمیشنی برا بزرگسالان یا فیلمی دباره حادثه یازده سپتامبر و دست داشتن امریکا توش
    یا درباره شکست امریکا در خلیج خوکها که رهبرمتلکی در این باره به اون

    + 0 - 0
  • 1
    محمد     چهار شنبه 12 خرداد 1395 22:51

    دیگه دارید فراموش میشید سوتو کوره

    پاسخ مدیر

    سلام برای چی؟

    + 0 - 0
درحال بار گذاری...